Taisun – den gigantiska lyftkranen

Hem / Vatten / Taisun – den gigantiska lyftkranen
  • Kommentarer inaktiverade för Taisun – den gigantiska lyftkranen
  • oktober 3, 2017 | Vatten

Taisun är världens största lyftkran och finns i kuststaden Yantai i den kinesiska provinsen Shandong. Företaget som äger Taisun heter Yantai Raffles och är specialiserade på offshoreverksamhet såsom flyttbara oljeplattformar och specialbyggda fartyg för borrning.

Lyftkranen är i första hand byggd som ett redskap i byggandet av oljeplattformar. Det sättet man byggde plattformarna innan man hade Taisun var nedifrån och upp i moduler om 1 000 till 2 000 ton.Med detta byggnadssättet måste det mesta av installationsarbetena göras ombord plattformen vilket innebär att arbetet blir obekvämt, riskfyllt och tar mycket längre tid.

Man ville kunna göra installationsarbetena på ett effektivare sätt, genom att bygga större moduler av både de nedre och övre delarna av plattformen, eller fartyget, parallellt. Men för att kunna lyfta de enorma och tunga modulerna på plats behövdes det en lyftkran som klarade av det. Så man byggde en sådan och döpte den till Taisun och med en lyftkapacitet på runt 20 000 ton blev det världens största lyftkran.

Konstruktion och styrka

Taisun står för de tre tyngsta lyft som någonsin gjorts med en lyftkran. Ett lyft på 14 000 ton, ett på 17 000 ton och sen det tyngsta lyftet på 20 133 ton. Hur mycket kranen egentligen står pall för vet man inte, men 20 133 ton räcker gott och väl. Det som Taisun lyfte med vikten på 20 133 var en pråm med vatten.

Konstruktion och styrka

Lyftkranen är hela 133 meter hög med en maximal lyfthöjd på 80 meter. Den första oljeriggen som Taisun hjälpte till med var COSL Pioneer då Taisun lyfte däcket ombord på riggen. När man ser Taisun så tänker man på dess enorma höjd och storlek, spannet är med sina 120 meter nästan lika bred som lyftkranen är hög. Men bakom ytan finns en unik och revolutionerande konstruktion. Den är byggd så att med hjälp av många lyftpunkter sprids belastningen över kranen och därmed minskar spänningarna i kranen, men även i det som ska lyftas. Torrdockan som Taisun står över fylls med vatten när konstruktionen är klar och oljeplattformen, eller ett specialbyggt fartyg, kan nu bogseras ut. Med Taisun har tiden det krävs att bygga en oljeplattform kortats ner med närmare två miljoner arbetstimmar och kranen har skämtsamt fått smeknamnet ” en rigg i månaden-monstret”.

Montering av en oljeplattform

Med Taisun räcker det med två delar till en oljeplattform för att bygga ihop den. Innan Taisun utgjordes en oljeplattform utav flera mindre delar som sattes ihop. Nu är det två, nedre del och övre del. Slutmonteringen går till så att pråmen där övre delen av plattformen ligger på, skjuts till Taisun och Taisun lyfter upp modulen upp till 80 meter. Lyftet går dock inte snabbt, Taisuns lyftkapacitet är tio meter i timmen. Pråmen tas sedan bort och med ett team av bogserbåtar trycks den andra, undre, delen av plattformen på plats under Taisun, som sänker ned den övre delen på den undre delen. Arbetare ansluter allt och en oljeplattform är född.

 

Comments are closed

Leave a comment