Lär dig dyka

Hem / Vatten / Lär dig dyka
  • Kommentarer inaktiverade för Lär dig dyka
  • januari 22, 2019 | Vatten

Att lära sig att dyka är inte alltid fullt så lätt som det ser ut att vara när man kollar på bilder, filmer eller när du ser detta ske från en brygga eller hopptorn. Finns många aspekter som spelar in för att man skall lära sig att dyka, det allra första är att man måste våga göra det. Många upplever dykningen som mycket obehaglig, som i sin tur kan leda till att man får försämrade resultat genom att man automatiskt har ställt sig in på att det inte är roligt och att man kan skada sig. För att man skall komma över rädslan måste man först och främst öva vid en brygga, så att det blir från en låg höjd man dyker ifrån.

 Det som gäller när man kommer fram till bryggans ände är att testa rörelserna när man står upp. Det vill säga att man räcker upp händerna rakt upp i luften, hela kroppen ska vara rak och stabil. Sedan sätter man sig ner vid kanten av bryggan, håller fortfarande armarna spikrakt uppåt och så testar man endast att ramla framåt med hela kroppen. En sak som är viktig att tänka på är att låta hakan vila mot bröstet när du ramlar framåt. På detta sättet så får man uppleva hur en halvdan dykning går till. Nästa steg så skall man inte sätta sig ner helt och hållet utan man ska huka sig och böja på kroppen framåt, armarna skall vara utsträckta och ligga parallellt med kroppens riktning, anledningen är för att man skyddar huvudet men även för du får mer fart genom vattenmotståndet. När man ställer sig i denna positionen så ramlar man bara framåt igen.

När man har lärt sig detta så kan man grunderna och är bara att fortsätta till nästa steg. Nästa steget är att stå upp med böjda knän, armarna skall peka framåt och hakan skall vila på bröstet, annars är det väldigt lätt att det blir magplask. Sedan ramlar man återigen framåt lite lätt. Efter att man har klarat detta så får man repetera några gånger så att det sitter, när det känns bra så kan man gå vidare till nästa steg. Då gör man som i förra steget men denna gången ramlar man inte fram utan man testar att hoppa så man kommer en bit ifrån bryggans kant. Det är viktigt att repetera dessa steg tills man känner en bekvämlighet, när man har repeterat klart så kan man gå över till lite högre höjder. Finns det inget hopptorn i närheten så finns det startpallar i badhus som fungerar alldeles utmärkt. När man går upp till startpallen så testar man återigen att stå upp med böjda ben och sedan ramla framåt. När det känns komfortabelt så greppar man kanten med tårna för att få balans och sedan testar man att hoppa framåt med böjd kropp, armarna rakt fram och hakan ner mot bröstet. Efter man har gjort detta så har man lärt sig att dyka, övning ger färdighet och även alla professionella dykare har även varit nybörjare en gång i tiden.

Comments are closed

Leave a comment